Luovuutta, vahvaa taiteellista näkemystä ja uutta teknologiaa – kaikki kirjaimellisesti yhteen kirjailtuna Aalto-yliopiston tekstiilisuunnittelun vuoden 2016 näyttelyssä. Viime lauantaina, auringon jo laskiessa, vierailin jälleen Aalto festivaalin tapahtumassa, joka järjestettiin Turbiinisalissa Kaapelitehtaalla. Kyseessä oli tapahtuma nimeltä Tekstiili’16.

Textili%20%280%29.jpg

Näyttely oli kovin pieni, mutta sisällöltään sitäkin ikimuistoisempi. Näyttelyn tavoitteena oli esitellä Aalto-yliopiston tekstiilisuunnittelun osaston maisteri-opiskelijoiden tämän loppuaan lähestyvän lukuvuoden tuotoksia.

Textili%20%283%29.jpg
Tekstiili’16-näyttelyn helmiä: Tekstiili’16: Barely There by Aura Kajaniemi (1,2 vasemmalta) Putki Series Kajsa Hytönen, Wesley Walters ja Salla Luhtasela (oikealla)

Textili%20%281%29.jpgTextili%20%282%29.jpg
Reeta Ekin projekti nimeltä ”Sketchbook”

Turbiinisalin näyttely oli vaikuttava ennen kaikkea monimuotoisuutensa ansiosta. Puhtaasti taiteellisista tuotoksista mainittakoon Aura Kajaniemen Barely There, joka on hienovaraisesti kirjoen tuotettu, mutta lähes kertakäyttöinen vaatesarja. Sarja viehätti ennen kaikkea ilmavuudellaan; tutut tavarat ja tuotteet muuttuivat tilassa leijaillessaan lähes taiteeksi.

Toinen erinomainen, ennakkoluulottomasti toteutettu projekti näyttelyssä oli Reeta Ekin ”Sketchbook”. Kirja sisälsi yli 100 luonnosta, joiden selaileminen tuntui kuin sukellukselta taiteilijan mielen syövereihin. Lopputulemana luonnokset palvelivat painokuviona yhtenäisessä tekstiilimallistossa.

Tekstiili’16 näyttely on myös ennen kaikkea muotoilun eri osastojen tiiviistä yhteistyötä. Esimekiksi tekstiilitaiteilija Kajsa Hytönen sekä kalustemuotoilijat Wesley Walters ja Salla Luhtasela laativat yhdessä verhoillun kalustemalliston. Putki Series on kokoelma yksinkertaisia, mutta käytännöllisiä muotoja ja miellyttäviä verhoiluratkaisuja. Muotoilijoiden tiimi kiinnitti erityishuomiota myös tuotantoprosessiin projektin aikana, minkä tuloksena esimerkiksi kaikki tekstiilit valmistettiin luonnonkuiduista.

Kuitenkin omasta mielestäni kaikkein kiinnostavin tuotos syntyi tekstiilitaiteilija Oldouz Moslemian ja arkkitehti Martin Genetin yhteisprojektina. “Performative Compositions”-niminen kokoelma on futuristinen mallisto, joka tuotettiin 3D-tekniikalla tulostaen yhdistäen eri alojen suunnittelumenetelmiä ja asiantuntemusta. Tällainen kurinalainen yhteistyö synnyttää innovatiivisia ja uusia ratkaisuja, joita nopeasti muuttuvassa ja kehittyvässä maailmassa nyt tarvitaan!

Textili%20%284%29_2.jpg
Otoksia Oldouz Moslemian ja Martin Genetin 3D-tekniikalla tulostaen tuotetusta mallistosta.

Marina Smirnova, Capture Design