Olit sitten muotoilija kuvittaja tai 3D-taiteilija, työsi lopputulos vaatii onnistuakseen kuvantekijän perussääntöjen hallintaa. Miten luodaan hyvä kuva, kuva, joka myy, vakuuttaa ja jää mieleen?

CC%200.jpg
Taitavan 3D-taiteilijan, Alfa Smyrnan, kädenjälkeä


Kaikki alkaa sommittelusta, mikä sisätilan 3D-visualisoinnissa tarkoittaa kameran ja 3D-objektien sijoittelua tilaan ammattitaitoisella tavalla. 3D-visualisoinnissa pätevät samat säännöt kuin tilan valokuvauksessa ja mallinnuksen perussääntönä onkin tuottaa mahdollisimmin realistinen tilanne. Kuvan tulee näyttää tasapainoiselta ja siksi erilaisten sommitelmien testaaminen tilan elementtejä liikutellen on osa prosessia; mikä sijoittuu etualalle, mitä tapahtuu taustalla.

CC%201.jpg
Kameran kulma ja sijainti vaikuttavat voimakkaasti tilan havainnointiin

Toinen kuvantekijän perussäännöistä on selkeä väripaletti. Onnistunein paletti syntyy kylmiä ja lämpimiä sävyjä pehmeästi yhdistämällä. Yhtälailla toimii neutraali paletti, jossa kuvan sävyt on poimittu väriympyrän samalta sektorilta ja edustavat saman värin eri nyansseja. Ensiksi mainittu vaihtoehto luo kuitenkin mieleenpainuvamman tunnelman ja syvyyden kuvaan.

CCC%202.jpg
Esimerkkejä neutraalista väripaletista sisätilan visualisoinneissa

Viimeisenä, muttei suinkaan vähäisimpänä perussääntönä on kuvan varsinainen sisältö ja sen tuoma arvo. 3D-visualisoinnissa hyvä suunnittelu on tärkeää eikä ylikoristeellinen tai vanhanaikainen tyyli juuri koskaan palvele kuvan käyttötarkoitusta. Pysyäksesi ajan tasalla siitä, mitä muotoilun ja mallinnuksen maailmassa tapahtuu, kannattaa jatkuvasti seurata muiden ammattilaisten tekemisiä ja saavutuksia. 3D-visualisoinnin ammattilaisista mainittakoon muutama: Bolotnikov Vladimir, tehokkaan ja fotorealistisen toteutuksen taitaja, Bertrand Benoit, laaja-alainen mallinnuksen mestari sekä Peter Gurthrie, jonka julkisivuvisualisoinnit voi luokitella jo taiteeksi. Henkilökohtainen suosikkini on Alfa Smyrna, joka arkkitehdiksi valmistuttuaan päätti kuitenkin luoda uraansa digitaalisen taiteen mestarina.

CCC%203.jpg
Peter Guthrien töissä on häilyvä ero taiteen ja CG välillä.

Kertauksena tiivistettäköön: sommitelma, sävyt ja sisältö – siinä kuvantekijän perussäännöt. Näistä lähtökohdista syntyvät 3D-visualisoinnit Capture Designilla. Älä siis epäröi ottaa yhteyttä, mikäli kaipaat apua myyvän ja mieleenpainuvan kuvan toteutuksessa!