Matkallani Bangkokissa törmäsin useaan otteeseen kaupungin sisustusliikkeissä viehättävän yksinkertaiseen mattokokoelmaan, jonka suunnittelijaksi yllätyksekseni paljastui suomalainen muotoilija, Sini Henttonen.  Myöhemmin sain kuulla Sinin koko tarinan ja näkemyksiä thaimaalaisesta muotoilusta skandinaavisesta näkökulmasta.

Mat%20collection%20%281%29.jpg
 Nykyaikaista tekstiilisuunnittelua yhdistettynä vankkaan käsityötaitoon - PDM branndin uusi sisustusmattokokoelma Bangkokissa.


Designer%20Sini%20Henttonen.jpg
Tekstiilisuunnittelija, muotoilija ja kuvittaja, Sini Henttonen

Sini Henttonen on valmistunut Aalto yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta vuonna 2013 tekstiilisuunnittelun maisteriksi. Sittemmin Sini on kartuttanut oppiaan muotoilusta, tuotannosta ja myynnistä mattojen parissa Suomessa, Virossa ja nyt myös Thaimaassa.

Sisustusmattojen tarina alkoi jo vuonna 2012, jolloin Sini vieraili Thaimaassa ja huomasi paikallisissa kodeissa vieraillessaan mattojen puuttuvan lattioilta – usein käytännön syistä. Myöhemmin Sini oppi enemmän perinteisistä Thai-mattoista, joita tyypillisesti valmistettiin teollisesti paikallisissa kylissä värikkäistä muovinauhoista. Kunnianhimoinen muotoilija näki mattomarkkinoiden potentiaalin ja yhdessä PDM brandin omistajan, Doonyapol Srichan, kanssa tuotanto lähti käyntiin.

Mat%20collection%20%282%29.jpg
Käytännöllisyys ja vahvat, skandinaaviset kuviot ovat Sini Henttosen matoille tyypillisiä ominaisuuksia.

Päätavoitteeksi nousi päivittää perinteinen käsitys polypropeenimatosta ja yhdistää käytännöllisyys skandinaaviseen estetiikkaan. Sinin mukaan thaimaalainen kalustemuotoilu, sisustus ja arkkitehtuuri on hyvin nykyaikaista. Tekstiilisuunnittelun osalta sen sijaan on jääty jälkeen, mikä korostuu epäsuhtana moderneissa ympäristöissä. Sinin tavoitteena oli kuroa tätä kuilua ja saattaa tekstiilimuotoilu ajan tasalle PDM brandin avustuksella.

Suomalaisen muotoilijan menestys Thaimaassa nostaa myös väistämättä mieleen kysymyksen: miten aasialainen ja skandinaavinen muotoilu eroavat toisistaan? Sini listasi kolme tärkeintä tekijää:

1. Suuret linjat: Thaimaassa muotoilun ammattilaiset keskittyvät suuriin linjoihin välittämättä epätäydellisyydestä, kun taas Suomessa keskitytään yksityiskohtaiseen, tarkkaan ja viimeisteltyyn suunnitteluun ja toteutukseen.

2. Tehokkuus: Tunnetusti Aasiassa työtahti ja tuottavuus ovat erittäin korkeaa luokkaa.

3. Vahva itsetunto: Thaimaassa muotoilun ammattilaiset tietävät, mitä haluavat ja suuntaavat määrätietoisesti sitä kohti. Ideoita ilmaistaan, jaetaan ja kehitetään helposti jopa liiketoiminnaksi asti. Yritystoiminnan pyörittäminen on verrattain helpompaa Aasiassa kuin suhteellisen hitaassa ja introvertissa Suomessa.

Sinin mukaan Thaimaa on muotoilijalle suurien mahdollisuuksien maa, tarjoten kustannustehokkaat ja monipuoliset materiaalit, työvoimaa ja tuotannon ammattitaitoa. Skandinaavisiin arvoihin (kestävään, ajattomaan ja käytännölliseen muotoiluun) yhdistettynä paikallinen muotoilu ja tuotanto voisi saavuttaa aivan uuden tason. Suosittelemme kaikkia taiteen opiskelijoita vahvasti siis tarttumaan Bangkokin haasteisiin ja mahdollisuuksiin!

Marina Smirnova, Capture Design