Kuten jo tiedätte, olen kotoisin Siperiasta, upeasta kaupungista nimeltä Novosibirsk. Novosibirsk on mahdollisuuksien kaupunki: voit nähdä valkoisia karhuja (lähinnä eläintarhassa :)), ajaa läpi maailman pisimmän metro-sillan tai jos sinulta liikenee aikaa enemmänkin – kouluttautua muotoilijaksi. Itse kulutin Novosibirskin Taideakatemiassa (Novosibirsk State Academy of Architecture and Fine Arts ) koulunpenkkiä vuodesta 2005 vuoteen 2011.

NGAHA%201.jpg
Esimerkkejä opiskelijoiden töistä

Opiskeluaikanani opinnot akatemiassa tiivistyivät kuuteen vuoteen, jonka tuloksena koulusta valmistuu muotoilun, arkkitehtuurin tai taiteen ammattilaisia. Nykyisin Venäjällä on kuitenkin otettu käyttöön eurooppalainen koulutusohjelma, johon sisältyy nelivuotinen kandidaatin tutkinto ja kaksivuotinen maisteriohjelma.

Valmistuttuani Novosibirskin Taideakatemiasta päätin valloittaa maailman, ja jo vuoden kuluttua aloitin maisteriopintoni Helsingissä, Aalto-yliopistossa. Näiden kokemusten valossa on helppo vertailla koulutusten erilaisuutta näissä maailman kylmimmissä kolkissa. Venäjällä, erityisesti Novosibirskissa, koulutus on suomalaiseen malliin verraten paljon teoreettisempaa. Kuuden vuoden opintopolkuun Siperiassa sisältyi luentoja niin taiteen ja muotoilun historiasta kuin väreistä, materiaaleista, sosiologiasta ja filosofiasta. Opiskelijat tekivät parhaansa vastaanottaakseen kaiken annetun tiedon, vaikka se tapahtuikin siihen aikaan jokseenkin alitajuisella tasolla:).

NGAHA%204.jpg
Opiskelijaelämää

Lisäksi työskentelimme jokaisen lukukauden aikana jonkin muotoiluprojektin parissa. Taitojamme mitattiin niin korumuotoilussa, julkisten ja yksityisten tilojen suunnittelussa kuin konseptuaalisissa tulevaisuudentutkimus projekteissa.

Kuitenkin Siperian vahvin opetus oli akateemisessa piirtämisessä ja maalaamisessa. Viimeisiin opiskeluvuosiin asti vietimme 16 tuntia maalaustelineen takana tuottaen sommitelmia todellisesta ja kuvitteellisesta maailmasta. Lisäksi, erikoistumisesta riippumatta, kaikki opiskelijat osallistuivat kuvanveistokurssille, jossa materiaalina oli savi. Kuvanveisto onkin sitten luku erikseen.. Vaikka savi oli materiaalina hauska, sain kyseisen kurssin ensimmäisestä tuotoksestani arvosanaksi 2/10.

NGAHA%203.jpg
Luova prosessi, luovempi lopputulos

NGAHA%202.jpg
Kuvanveistäjän rankka elämä 

Vaikka muotoilukoulutus Siperiassa ei välttämättä vastaa nykyaikaisten markkinoiden realiteetteihin ja opiskelijatöillä on vaikea kilpailla kansainvälisillä markkinoilla, uskon, että Taideakatemia antoi kuitenkin vankan perustan muotoilun tielle. Opimme sommittelusta, värien merkityksestä ja moniulotteisesta hahmotuksesta, vietimme monia unettomia öitä ja ennen kaikkea rakastuimme muotoiluun. Olen varma, että kuka tahansa ryhmäni jäsenistä olisi samaa mieltä sanoessani, että tämä uramme alkutaival oli yksi onnellisimmista ja inspiroivimmista ajanjaksoista elämässämme!..

Kuvat: Natalia  Safro ja Max Logunov